måndag 15 februari 2010

Mat och kärlek

PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket

Vi hade en så skön söndag. Gick upp tidigt, men sen fick jag skön sovmorgon. Efter den så åt vi god brunch. Vi tvättade, det är vår återkommande söndagssyssla:) Jag bakade den godaste kladdkakan. Receptet är ursrungligen från Leila Lindholms "a piece of cake" men jag har gjort om det lite. Sen gjorde vi hemlagad pizza! Hela familjens favvorätt. Jag offrade en bit av mitt ringfinger ;) men det är helt ok att skära sig om man har så fina plåster som vi har. Med mumin och lilla my. Just idag blev det pizza med rökt kalkon och banan och curry. Gjorde en supergod pizzasallad till med mycket vitlök i dressingen och färsk mango i. Testa! Det var en hit! Till maten skålade vi för vår lilla familj i alkoholfritt bubbel.
Dagen avslutades med att jag och min fina Jimmy fick mysa i soffan med the och den goda kladdkakan.
Hoppas ni hade en skön och fin söndag/alla hjärtansdag



Recept på den goda kladdiga & sega chokladkakan

100 gr smör
2 ägg
2 dl strösocker
1dl farinsocker
2,5 dl mjöl
4 msk kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt

glasyr

ca 25 gr mörk fin choklad
ca 2 msk grädde

  1. Sätt ugnen på 150°.
  2. Smält smöret.
  3. Vispa ägg och socker ljust och pösigt och rör ner det varma smöret.
  4. Blanda alla de torra ingredienserna och vänd ner dom i smeten.
  5. Fyll smeten i en smord och bröad kakform med löstagbar botten.
  6. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 30-35 min. Var inte orolig om kakan är lite dallrig när den tas ut... Den ska vara kladdig :)
  7. Glasyren är min egen idé. Den går lika bra att hoppa över. Men när det ska vara lite extra så kör på. Smält chokladen i vattenbad rör ner grädden i den smälta chokladen, bre genast på den varma kakan.
  8. Sist, ställ kakan kallt. När den den sedan blivit kall, ät och njut!!!

2 kommentarer:

  1. Yummmm that cake looks delicious. I tried to make truffles for my valentine, but ended up making a bitter mess. Maybe next year!

    SvaraRadera
  2. The cake is suuuuper delicious... I´m gonna have a piece right now... :)
    I don´t know how the recipe will work in english though.
    Maybe google earth translator will mess it up.
    Hope you had a nice valentines day anyway.

    love emma

    SvaraRadera